Być może nie każdy, kto planuje zakup nowego komputera wie, że na rynku panuje podział na urządzenia biznesowe i konsumenckie. Nie wszyscy potrafią odróżnić sprzęt do rozrywki, w tym grania, od sprzętu przeznaczonego do pracy. Nie jest łatwo wskazać wyraźne różnice, ale niektóre cechy są wyraźnie inne w tych dwóch grupach. Na co zwrócić uwagę?
1. Oprogramowanie
Wersja systemu operacyjnego to pierwsza widoczna różnica między komputerem biznesowym a komercyjnym, dostępnym w każdym elektro markecie, np. komputery Dell mają system operacyjny Windows 10 w wersji Pro, a nie Home, jak jest w przypadku sprzętu typowo konsumenckiego. Bardzo często na biznesowych laptopach nie ma wielu śmieciowych aplikacji. Dlaczego? Ponieważ takie komputery trafiają głownie do dużych korporacji lub banków, a tam wiadomo, nie ma czasu na zabijanie czasu pasjansem.
2. Gwarancja
Powszechną praktyką producentów komputerów jest przyznawanie wysłużonej gwarancji na sprzęt biznesowy. Na pewno nie jeden użytkownik spotkał się z tym, że oddając konsumenckiego laptopa do serwisu otrzymywał całkiem nową maszynę, ponieważ nie było do niej części zamiennych. W przypadku laptopów z serii biznesowej jest ogromna szansa, że nawet po kilku latach dostaniemy potrzebną część zamienną.
3. Zbędne dodatki są… zbędne
To, co od razu rzuca się w oczy to biznesowe komputery Dell mają lepszą klawiaturę niż modele konsumenckie. W praktyce oznacza to, że jest dużo odporniejsza na ścieranie i ma lepszy skok klawiszy. Bardzo często na środku umieszcza się trackpoint, który dla niektórych osób jest wygodniejszy w użyciu niż myszka. Różne modele z biznesowej linii mają inny zestaw portów, np. nie ma gniazda VGA. Urządzenia konsumenckie mają głównie wejścia HDMI, z których bardzo cieszą się nabywcy, ale już biznesowe wyposażone są Display Port, oferujący zdecydowanie lepsze możliwości. Kolejnym udogodnieniem jest możliwość wpięcia biznesowego laptopa do stacji dokującej.
Podsumowanie
Zdecydowana większość konsumentów nie ma ochoty dopłacać kilkaset złotych do laptopa z linii biznesowej. Poza tym takiego sprzętu próżno szukać w markecie, którego twarzą jest popularna piosenkarka. Niezawodność i solidność są najbardziej pożądane przez duże korporacje i banki, ale przeciętny klient może kupić biznesowy komputer w outlecie. Na polskim rynku nie brakuje sklepów handlujących sprzętem poleasingowym. Jeśli nie jest się zapalonym gamerem to taki sprzęt będzie służył przez długie lata do codziennego użytkowania.